Av olika anledningar kan det ibland kännas svårt att komma igång när man vill ta tag i sitt hem och organisera upp alla utrymmen. Då är det bra att ta hjälp av en professionell ordningskonsult som kommer med goda tips och råd samt ser till att det blir gjort. Jag hjälper dig att rensa bland dina saker, vi sorterar och kategoriserar för att sen skapa system och rutiner som förenklar för dig i din vardag.
Jag hjälper dig även att komplettera med nya förvaringsprodukter, om det behövs. När vi är färdiga kommer det troligtvis finnas föremål som skall till återvinningen eller skänkas bort till välgörande ändamål, det tar jag också hand om och ser till att var sak hamnar på rätt plats.
Visst kan du göra jobbet själv! Problemet är snarare att få tiden att räcka till och verkligen komma igång! Då kan det vara skönt med stöd från en erfaren ordningskonsult som kommer med smarta lösningar och som vägleder dig genom arbetet. Det är lätt att bli ”hemmablind” och köra fast i samma mönster men kommer någon utifrån med ett öppet sinne, van att organisera, så känns det plötsligt mycket roligare. Det går lättare, snabbare och blir mer effektivt utfört och du kommer få en omedelbar lättnadskänsla och energi när vi är färdiga.
Jag älskar mitt jobb och vet av egen erfarenhet hur mycket det är värt när man bara har de saker man behöver och har koll på vad man har. Vardagen blir enklare och mer rofylld när alla i hushållet vet vart sakerna ”bor”.
Det kan vara vem som helst, i livets alla skeden, ung som gammal, oavsett kön.
Du kanske:
Oavsett hur din situation ser ut kan det vara stressande och kännas omöjligt att få ordning på ditt hem. Då kan det kan vara skönt att få hjälp och någon att luta sig mot under processen.
Du går in i bokningsformuläret och skickar en förfrågan till mig. Jag tar då kontakt med dig så snart som möjligt för att boka en telefontid tillsammans med dig. Det tar ca 30 minuter där du berättar vilka utrymmen du vill ha hjälp med.
Antingen bokar vi in ett personligt möte hos dig som tar ca 1tim, alternativt så har vi mötet via Teams eller Google Meet. Vi ser över dina utrymmen och pratar om din målbild samt tidsplan och budget.
Det bästa är om du inte gör någonting. Jag behöver se hur ni har det för att kunna komma med lösningar som passar er och era behov. Hur fungerar vardagen i hemmet eller på jobbet? Vilka flöden har ni osv. Då kan jag komma med mer konkreta lösningar och funktionella system som passar er.
Verkligen inte. Jag dömer ingen och lägger inga värderingar i det som kommer fram när vi rensar. Jag är endast här för din skull, för att göra ditt liv lite enklare, lättare och bättre. Jag har full respekt för att det krävs ett stort förtroende att låta någon hantera dina privata saker i ditt hem. Jag lovar att ta hand om både dina ägodelar och de känslor som kommer fram på ett varsamt och respektfullt sätt. Vi har 100% tystnadsplikt.
Det beror bl.a. på hur mycket det är som skall göras? Kommer du själv vara delaktig? Har du lätt att ta beslut? Vilka mål har vi satt? Osv.
Att rensa kan framkalla många känslor, vilket gör att vi tar allt i din takt. Ibland går det lättare och ibland kan det kännas jobbigare. Det beror främst på vad det är vi går igenom.
Det vanligaste är att börja med 1 dag. Då hinner man oftast med en normalstor garderob eller ett mindre förrådsutrymme. Vi får också en känsla för i vilket tempo vi ska arbeta.
Jag hjälper dig att fokusera och driva projektet vilket gör att det går snabbare än om man gör det själv.
Vi torkar av de utrymmen vi jobbar med samt dammsuger om det behövs. Ingen annan städning utförs.
Vi kommer arbeta med ”4 S-metoden”, vilket betyder att vi sorterar allt utefter dessa fyra S: Slänga, Spara, Sälja, Skänka.
När det är klart hjälper jag till med att beställa en lösning för att få varje hög på rätt plats. Det kan bli till Stadsmissionen, Myrorna, Blocket, anlita en värderingsman mm. Är det större volymer bokar jag hämtning av grovsopor eller en container.
Vi utgår alltid efter de förvaringsmaterial du har hemma men det kan hända att de behöver kompletteras. Det ser vi när allt är sorterat och grupperat. Då tar jag fram förslag på hur vi kan lösa det på bästa sätt, både ekonomiskt och estetiskt. Jag har arbetat med inredning i många år och kan lätt se vilken stil, känsla ni har samt vad som skulle passa bra hemma hos dig.
Antingen köper jag in produkterna åt dig eller så gör jag en inköpslista som du själv inhandlar.
Det är speciella tider nu och jag har full förståelse och respekt för att det kan kännas obekvämt att låta någon utomstående komma in i ditt hem.
Vi kan då ta vårt första möte via ett videosamtal. (som tjänsten ”Organisering Digitalt”) Det tar ca 30min och är kostnadsfritt. Då ”visar” du mig ditt projekt och vi pratar ihop oss om vad som behövs göras samt hur vi ska gå tillväga. Vi bestämmer en tidsplan, budget, hur ofta vi skall ha digitala möten samt uppföljning.
Sedan guidar jag dig digitalt samt ger dig checklistor som du följer på egen hand. Vi har uppföljningssamtal och om du behöver mer pepp och energi, ringer du mig.
Let’s do it!
Kontakta mig så pratar vi ihop oss om hur vi kan skapa ordning i ditt hem.
Ja tack, jag vill gärna få ”Gladha brev” med inspiration, tips och kloka råd om hur jag kan få ordning i mitt hem.
Copyright © 2020 Anna Gladh, Ordning & Reda - All Rights Reserved